سفارش تبلیغ
صبا ویژن

9 نشانه خرابی باتری یو پی اس

باید بدانید که باتری یو پی اس یک قطعه مصرفی است و هرچند وقت یک بار لازم است که آن را عوض کنید. طول عمر باتری این دستگاه معمولا مقدار مشخصی است و زمانی که به انتهای عمر مفید خود نزدیک شود، معمولا نشانه‌هایی را به همراه خواهد داشت. در این مقاله می‌خواهیم علائم خرابی باتری یو پی اس را با هم بررسی کنیم.

 

مهم‌ترین دلیل خرابی باتری یو پی اس چیست؟

درباره دلیل عمده در خرابی باتری یو پی اس و یا علت شارژ نشدن باتری یو پی اس، می‌توان مسائل بسیاری را مطرح کرد. قبل از آنکه به سراغ نحوه تشخیص خرابی باتری یو پی اس برویم، بهتر است که دلایل خرابی را بدانیم و در صورت مشاهده هرگونه نشانه، سریع‌تر و راحت‌تر برای رفع آن اقدام نماییم. این موضوع در دستگاه‌های حساس‌تر مثل یو پی اس لاین اینتراکتیو یا آنلاین، اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند.

 

از جمله مهم‌ترین دلایل خرابی باتری یو پی اس می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم.

 

دشارژ عمیق باتری

گرمای بیش از حد محل نگهداری

لرزش بیش از اندازه دستگاه

استفاده بیش از حد از دستگاه یو پی اس

شارژ نامناسب باتری

خراب شدن خود دستگاه یو پی اس

اتمام طول عمر مفید باتری و…

علائم خرابی باتری یو پی اس چیست؟

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب؛ در این بخش می‌خواهیم مهم‌ترین نشانه‌هایی که ممکن است خبر از خرابی باتری یو پی اس شما داشته باشد را بررسی کنیم. از جمله این نشانه‌ها به شرح زیر هستند:

 

1.   از عمر باتری شما 3 تا 5 سال گذشته است

اولین و مهم‌ترین عاملی که می‌توان نشانه خرابی باتری شما باشد، زمان خرید و طول عمر آن باشد. عمر باتری یو پی اس، معمولا بین 3 تا 5 سال است. اگر از خرید باتری این مقدار زمان گذشته باشد، احتمالا باید به فکر تعویض و خرید باتری جدید باشید. طول عمر باتری شما، معمولا به شرایط محل نگهداری و میزان استفاده شما از دستگاه بستگی دارد. اگر شرایط نگهداری باتری ایدئال باشد و میزان استفاده از دستگاه یو پی اس نیز کم باشد، بدون شک باتری شما عمر بیشتری خواهد داشت.

 

2.   بوق زدن دستگاه یا روشن شدن چراغ خطا

بوق زدن دستگاه یو پی اس نیز می‌تواند از جمله نشانه‌های خرابی باتری آن باشد. سیستم داخلی یو پی اس به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که می‌تواند خرابی باتری را تشخیص داده و در صورت وجود هرگونه مشکل، آن را از طریق بوق زدن و یا روشن کردن چراغ‌های خطا، به اطلاع کاربر برساند. در صورتی که هر یک از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، باید به دفترچه راهنمای یو پی اس مراجعه کرده و معنی هشدار را پیدا کنید. بعد از آن باید از افراد متخصص برای رفع مشکل کمک بگیرید و باتری یو پی اس را تعویض نمایید.

 

3.   عمر مفید باتری کمتر از عمر اسمی آن است

معمولا برای باتری یو پی اس، دو نوع طول عمر مطرح می‌کنند؛ طول عمر اسمی و طول عمر مفید. طول عمر اسمی، همان است که شرکت‌های سازنده برای ذکر می‌کنند؛ این طول عمر در حقیقت همان مدت زمانی است که باتری در ایدئال‌ترین شرایط عمر خواهد کرد. در مقابل طول عمر مفید، طول عمر واقعی دستگاه است. طول عمر مفید در بیشتر موارد، معمولا کمتر از طول عمر اسمی است. اگر احساس کردید که در عملکرد باتری دستگاه شما خللی ایجاد شده است؛ احتمالا طول عمر مفید آن به سر آمده است.

 

4.   مشاهده برآمدگی یا هرگونه آسیب در شاسی باتری

مشاهده برآمدگی در شاسی باتری یو پی اس، می‌تواند نشانی از خرابی داشته باشید. معمولا در باتری‌های سنتی یو پی اس که از جنس سرب و اسید هستند، بروز مشکل در ساختار باتری می‌تواند منجر به ایجاد برآمدگی بر روی شاسی آن شود. در صورت مشاهده هرگونه برآمدگی، نشت و زنگ‌زدگی و جرم‌گرفتگی بر روی شاسی باتری، باید سریعا آن را از دستگاه خارج کرده و برای تعویض آن اقدام کنید. خرابی باتری‌های سربی در دستگاه یو پی اس می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی باعث بروز خسارت‌های غیرقابل جبران شود.

 

5.   کار نکردن دستگاه یو پی اس در زمان قطعی برق

از دیگر نشانه‌های مهمی که می‌توان از طریق آن به خرابی باتری یو پی اس پی برد، کار نکردن دستگاه در زمان قطعی برق است. همانطور که می‌دانیم، خرید یو پی اس معمولا با این هدف است که بتوان در زمان قطعی برق، از جریان باتری استفاده کرد. حال اگر در زمان عدم وجود جریان برق شهری، دستگاه به درستی کار نکند و نتواند جریان مورد نیاز کاربر را فراهم کند، احتمالا ایراد از باتری آن خواهد بود. این نشانه را می‌توان ساده ترین راه برای تشخیص خرابی باتری یو پی اس دانست.

 

6.   انجام نشدن سرویس باتری دستگاه

سرویس نکردن باتری دستگاه به صورت مرتب، نه‌تنها می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی باتری یو پی اس باشد، بلکه می‌تواند به خودی خود علت خرابی باتری UPS نیز باشد. برای اینکه خیالتان از این بابت راحت باشد، باید حداقل سالی یک الی دو بار باتری دستگاه خود را سرویس کنید، برای انجام این کار تست‌های مختلفی وجود دارد که متخصصان می‌تواند به کمک آن‌ها، سلامت باتری دستگاه را تشخیص دهند. به علاوه برخی در برخی‌ از مدل‌های یو پی اس آنلاین، تست داخلی سلامت باتری هر چند وقت یکبار توسط سیستم خود دستگاه انجام می‌شود و کاربر را از این موضوع مطلع می‌کند.

 

7.   عملکرد غیرمعمول باتری یا وجود ایراد در ولتاژ خروجی

این مورد در بیشتر مواقع توسط متخصصان تشخیص داده می‌شود و برای تشخیص دقیق آن نیز به تست‌های تخصصی نیاز است. اگر در طول این آزمایش‌ها عملکرد باتری دستگاه به صورتی غیرعادی باشد و یا ولتاژ داخلی باتری یا ولتاژ خروجی آن از حالت طبیعی خود خارج شده باشد، احتمال وجود خرابی بسیار بالا خواهد بود. در صورتی که چنین خطاهایی را در عملکرد عادی باتری مشاهده کردید، احتمالا نیاز به تعمیر و یا تعویض باتری خواهید داشت.

 

8.   گرمای بیش از حد باتری

گرم شدن بیش از حد باتری دستگاه یو پی اس نیز می‌تواند نشان از خرابی آن داشته باشد. معمولا متوسط دمای باتری یو پی اس در زمان کارکرد و بهترین دما برای نگهداری آن، بر روی بدنه باتری درج شده است. در صورتی که دمای باتری از این مقدار بالاتر رود، احتمالا مشکلی در سلامت آن وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکل نیز، می‌توانید دستگاه یو پی اس خود را در جایی خنک نگهداری و تهویه مناسبی برای آن فراهم آورید.

 

9.   تغییر در مدت زمان شارژ یا دشارژ باتری

معمولا زمان شار‌ژ شدن باتری یو پی اس یا مدت زمان تخلیه شارژ آن، مقدار مشخصی است. اگر باتری دستگاه یو پی اس سالم باشد، مدت زمان شارژ و دشارژ آن دقیقا مطابق با چیزی خواهد بود که بر روی خود دستگاه ذکر شده است. اگر این مدت زمان از مقدار معمول کمتر یا بیشتر شود، بدون شک ایرادی در باتری وجود خواهد داشت. افزایش مدت زمان شارژ و کاهش مدت زمان تخلیه باتری، می‌تواند یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین نشانه‌های خرابی آن باشد که باید توجه زیادی به آن نشان داد.

 

منبع: tajhizarman.com