سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع استابلایزر

مقدمه

امروزه انواع استابلایزر برای استفاده اداری، تجاری و صنعتی اجباری شده اند. هدف از ترانس تثبیت ولتاژ محافظت از هر دستگاه و تجهیزات الکترونیکی در برابر نوسانات ولتاژ است. آن ها فارغ از تغییر در ولتاژ ورودی و شرایط خارجی ولتاژ ثابت را حفظ می کنند. در طول دهه 1990، از انواع استابلایزر برق به طور گسترده برای ولتاژ استفاده می شود. وجود برندهای مختلف این نوع ترانس، خریداران را با سردرگمی مواجه می کند. به همین خاطر در این مقاله کوشیده ایم شما را با آنچه هنگام خرید انواع استابلایزر باید مد نظر قرار دهید و نقاط  ضعف و قوت تثبیت کننده ولتاژ 220 ولت آشنا کنیم تا بهترین استابلایزر مناسب خود را تهیه کنید. پس با ما همراه باشید.

 

استابلایزر چیست؟

استابلایزر یا همان محافظ برق، تثبیت کننده ولتاژ، محافظ های برقی وسایلی هستند که ولتاژ برق شهری را در حد ثابت و معین (تثبیت کننده ولتاژ 220 ولت معمولا برای برق تک فاز ) نگهداری می کنند و با کنترل کردن نوسانات برق شهری، مانع آسیب دیدن لوازم برقی می شوند. این دستگاه ها سر و صدای زیادی نداشته و مجهز به فناوری روز دنیا ( سروو سیستم Servo system ) می باشند.

 

استابلایزر هم برای برق شهری و خانگی ( استابلایزر تک فاز ) و هم برای برق استابلایزر سه فاز صنعتی به منظور مصارف صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند و ریز پردازنده های به کار رفته در این وسایل ولتاژ ورودی را اندزه گیری و آن را در حد ثابت تنظیم می کنند. هم چنین ولتاژ خروجی این دستگاه ها نیز دارای توان، راندمان، دقت و کیفیت زیادی است. بررسی اقتصادی نشان می دهد استفاده از استابلایزر صنعتی و پرداخت هزینه اولیه برای آنها از هزینه های احتمالی تعمیر یا تعویض وسایل برقی به مراتب با صرفه تر است.

 

 

 

ترانس برق خانگی نیز به عنوان رگولاتور ولتاژ اتوماتیک ( AVR ) نامیده می شود. تثبیت کننده های ولتاژ برای تجهیزات الکتریکی با ارزش و گران قیمت ترجیح داده می شود تا از نوسانات مضر کم و ولتاژ آنها محافظت کند. برخی از این تجهیزات عبارتند از تهویه ترانس مطبوع، دستگاه چاپ افست، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین آلات صنعتی و دستگاه های پزشکی می باشد. ولتاژ خروجی از تثبیت کننده در محدوده 220 و 230 ولت در صورت عرضه ی تک فاز و 380 ولت یا 400 ولت در صورت عرضه ی سه فاز، در محدوده ی ولتاژ ورودی قرار می گیرد. این مقررات با عملکردهای اضافی و تقویت شده توسط مدارهای داخلی انجام می شود.

 

انواع مختلفی از تنظیم کننده های ولتاژ اتوماتیک موجود در بازار امروز وجود دارد. تثبیت کننده ولتاژ می تواند واحد های تک یا سه فاز باشد که مورد نیاز نوع برنامه و ظرفیت KVA مورد نیاز است. تثبیت کننده های سه فاز در دو نسخه به عنوان مدل های بار توازن و مدل های باربری نامتعادل عرضه می شوند. تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر خانگی به صورت اختصاصی برای لوازم خانگی یا به عنوان یک واحد تثبیت کننده بزرگ برای لوازم خانگی در یک مکان خاص در دسترس هستند. علاوه بر این، تثبیت کننده ولتاژ می تواند از نوع آنالوگ یا نوع دیجیتال واحد تثبیت کننده باشد.

 

انواع رایج تثبیت کننده ولتاژ ( استابلایزر ) شامل تثبیت کننده ولتاژ دستی و یا سوئیچینگ، استابلایزر نوع خودکار، تثبیت کننده ولتاژ حالت جامد و تثبیت کننده های سروو کنترل است. علاوه بر عملکرد تثبیت کننده ولتاژ، اکثر تثبیت کننده ها با ویژگی های اضافی مانند خروجی ولتاژ ورودی / خروجی، خروجی ولتاژ بالا / ورودی / خروجی، قطع بیش از حد، شروع خروج و توقف، دستی / شروع خودکار، نمایش خروجی ولتاژ، سوئیچینگ ولتاژ صفر، و غیره.

 

انواع استابلایزر

استابلایزر رله ای ( Relay stabilizer )

استابلایزر سروو موتوری ( Motor servo stabilizer )

تثبیت کننده ولتاژ استاتیک ( Static voltage stabilizer )

استابلایزر رله ای یا استابلایزر پله ای

در تثبیت کننده ولتاژ نوع استابلایزر رله ای، ولتاژ توسط استابلایزر رله ای سوئیچینگ تنظیم می شود. استابلایزر پله ای برای اتصال ترانسفورماتور ثانویه در تنظیمات مختلف برای دستیابی به عملکرد Buck & Boost استفاده می شوند. در این نوع استابلایزر برق، یک ترانس وجود دارد که دارای چند رله است. این رله سر های خروجی سیم پیچ ها را طوری تنظیم می‌کنند که با برق منزل هماهنگ باشند. این استابلایزر برق را به صورت پله ای تنظیم و اصلاح می‌کند.

 

در جاهایی که برق به صورت لحظه ای نوسان می‌کند بهتر است از این نوع استابلایزر رله ای یا دستگاه تغییر ولتاژ برق استفاده شود. استابلایزر رله ای می‌تواند در کمتر از یک ثانیه نوسان برق و افت ولتاژ را تنظیم کند و جلوی سوختگی و آسیب دیدن لوازم برقی را می‌گیرد. نکته ای که باید راجع به استابلایزر رله ای بدانیم این است که این دستگاه تغییر ولتاژ برق تا بیست ولت را تشخیص می‌دهد. از آنجا که وسایل برقی تثبیت کننده ولتاژ 220 ولت است، اگر نوسان برق به زیر 200 و بالای 240 برسد استابلایزر شروع به کار کرده و ولتاژ برق را تنظیم می‌کند.

 

در این نوع از ترانس تثبیت ولتاژ، تنظیمات ولتاژ با تعویض رله ها انجام می شود تا یکی یا تعدادی از ترانسفورماتور را به بار وصل کند. این مدار الکترونیکی و مجموعه ای از رله ها علاوه بر ترانسفورماتور ( که می تواند ترانسفورماتور هسته ای تریدر یا آهن با برش هایی باشد که در ثانویه آن ارائه شده است ). مدار الکترونیکی شامل مدار یکسو کننده، تقویت کننده عملیاتی، واحد میکروکنترلر و دیگر موارد کوچک است. مدار الکترونیکی ولتاژ خروجی را با یک مقدار ارائه شده توسط منبع ولتاژ مرجع ساخته شده مقایسه می کند. هرگاه ولتاژ افزایش یا فراتر از حد مرجع می رسد، مدار کنترل، رله مربوطه را برای اتصال یک ضربه ی دلخواه به خروجی وصل می کند.

 

از استابلایزر رله ای در منازل مسکونی و برای وسایل برقی با ارزش که به صورت مداوم به برق وصل هستند استفاده می‌شود. در شرکت ها نیز برای وسایل برقی مختلف مثل دستگاه چاپ و کامپیوتر و غیره بهتر است از استابلایزر رله ای استفاده شود. استابلایزر رله ای برای محافظت از چراغ ها و لامپ ها و منابع روشنایی کاربرد دارد و همچنین برای محافظت از انواع سیستم های حفاظتی و کنترلی و برخی تجهیزات برقی از استابلایزر رله ای بیشتر استفاده می‌شود زیرا وسایل برقی فوق الذکر به صورت مداوم به برق متصل هستند و نوسانات برق باعث آسیب جدی به آن‌ها می‌شود.

 

 

 

منبع: radelect.ir