سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی انواع استابلایزر و کاربرد آن

گویا تی وی شرح میدهد:

استابلایزر یا تثبیت‌کننده نوعی دستگاه است که برای حفاظت از لوازم برقی در برابر تغییرات و نوسانات ولتاژ برق شهری استفاده می‌شود. این دستگاه در صورت افت یا افزایش ولتاژ برق شهری می‌تواند ولتاژ را تصحیح کند و آن را به ولتاژ از پیش تعریف‌شده (معمولا 220 ولت) بازگرداند. این عمل باعث محافظت از دستگاه‌های برقی در برابر قطعی ناگهانی برق می‌شود. استفاده از تثبیت‌کننده‌های استاندارد برای محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر خرابی ناشی از نوسانات جریان برق توصیه خواهد شد.

 

درباره استابلایزر چه می‌دانید؟

همان‌طور که گفته شد، استابلایزر وسیله‌ای است که وظیفه تثبیت و کنترل ولتاژ برق را بر عهده دارد. اتصال این دستگاه به وسایل برقی موجب می‌شود که در صورت بروز نوسانات برق، ولتاژ دستگاه‌های برقی از سطح 220 ولت بیشتر یا کمتر نشود. این عمل باعث می‌شود وسایل برقی بدون هیچ آسیبی به کار خود ادامه دهند.

 

استفاده از تثبیت‌کننده موجب تنظیم و کنترل نوسانات احتمالی می‌شود تا وسایل الکترونیکی همچون یخچال، ماشین لباسشویی، کولرگازی، تلویزیون و تجهیزات صوتی و تصویری دچار سوختگی و خرابی نشوند. بنابراین، داشتن یک تثبیت‌کننده برای هر خانه، محیط کار یا اماکن صنعتی ضروری است.

 

انواع استابلایزرهای موجود در بازار

تثبیت‌کننده‌ها از نظر تکنولوژی مورداستفاده برای ساخت و تولید به انواع مختلف رله‌ای، استاتیکی و سروو موتوری تقسیم می‌شوند. هر یک از این تثبیت‌کننده‌ها دارای ویژگی‌ها و مشخصات فنی منحصربه‌فردی هستند و برای یک کاربرد خاص مفید خواهند بود.

 

به‌علاوه، انواع تثبیت‌کننده از نظر کاربرد و میزان ولتاژ به دو دسته تک فاز و سه فاز دسته‌بندی می‌شوند. انتخاب نوع تثبیت‌کننده مناسب به کاربرد مد نظر شما بستگی دارد. می‌توان انواع تثبیت‌کننده‌ها را از نظر کاربرد به انواع تثبیت‌کننده‌های خانگی و صنعتی تقسیم کرد.

 

در ادامه به انواع تثبیت‌کننده‌ها و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. نکته مهم در این زمینه خرید تثبیت‌کننده از فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان معتبری همچون هژیر صنعت است. خرید از منابع معتبر موجب اطمینان شما از قیمت و کیفیت محصول خواهد شد.

تثبیت‌کننده‌های ولتاژ نوع رله‌ای و کاربرد آن‌ها

استابلایزر رله‌ای یک نوع تثبیت‌کننده است که شامل یک ترانس و چند رله است. این رله‌ها با تنظیم سرهای خروجی سیم‌پیچ‌ها، ولتاژ را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که با ولتاژ موردنیاز در محیط تناسب داشته باشد. تثبیت‌کننده از این نوع ولتاژ را به‌صورت پله‌ای تنظیم و اصلاح می‌کنند.

 

در مواقعی که با نوسانات لحظه‌ای در ولتاژ برق روبرو هستید، بهتر است از تثبیت‌کننده رله‌ای استفاده کنید. این تثبیت‌کننده به‌آسانی قادر به تشخیص نوسانات ولتاژ تا 60 ولت است. هنگامی‌که ولتاژ برق به کمتر از 210 یا بیشتر از 230 ولت می‌رسد، تثبیت‌کننده رله‌ای فعال می‌شود و ولتاژ برق را تنظیم می‌کند.

 

درواقع، این تثبیت‌کننده قادر است در کمتر از یک ثانیه، نوسانات و افت ولتاژ را تنظیم کند و از خرابی و آسیب به وسایل برقی جلوگیری به‌عمل آورد. در مجموع، در مکان‌هایی که نوسانات برق شهری به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند، باید برای جلوگیری از آسیب به وسایل الکترونیکی و جبران افت ولتاژ از این نوع تثبیت‌کننده استفاده کرد. نصب این تثبیت‌کننده‌ها در سیستم‌های الکتریکی کوچک همچون محیط‌های تجاری و مسکونی توصیه می‌شود.

تثبیت‌کننده‌های ولتاژ سروویی و کاربرد آن‌ها

تثبیت‌کننده سروو موتور با استفاده از تکنولوژی متفاوتی عمل می‌کند و هیچ رله‌ای ندارد. این نوع تثبیت‌کننده دارای یک ترانس حلقوی است. روی این ترانس، یک بازو قرار دارد که به‌صورت هوشمند توسط ترانس کنترل خواهد شد. تغییرات ولتاژ برق و نوسانات آن توسط این بازو شناسایی و تنظیم می‌شوند.

 

استابلایزر سروو موتور قادر است به‌طور دقیق و با دقت بالا به نوسانات ولتاژ کمتر از 3 ولت ولتاژ واکنش نشان دهد. این نوع تثبیت‌کننده به‌صورت یک سیستم مکانیکی عمل می‌کند و به همین دلیل سرعت عملکرد آن نسبت به تثبیت‌کننده رله‌ای کمتر است.

 

بهتر است در مکان‌هایی که ولتاژ برق شهری در اکثر اوقات، پایین‌تر یا بالاتر از حد مجاز است و نوسانات ولتاژ به‌صورت پله‌ای نیست، از این نوع تثبیت‌کننده استفاده کرد. چراکه از دقت بیشتری برای تنظیم ولتاژ برخوردار است. به‌علاوه، از این تثبیت‌کننده‌ها در کاربردهای تجاری، پزشکی، صنایع و… استفاده می‌شود.

تثبیت‌کننده‌های ولتاژ ثابت و کاربرد آن‌ها

در این نوع تثبیت‌کننده‌ها، وجود یک مبدل الکترونیکی موجب تغییر ولتاژ برق و تنظیم آن در حد لازم می‌شود. این نوع تثبیت‌کننده‌ها نسبت به انواع رله‌ای و سروویی دارای سرعت و دقت بیشتری هستند. درون این نوع استابلایزر، یک ریزپردازنده وجود دارد که در صورت تشخیص نوسانات ولتاژ، پیامی به کانورتور یا مبدل الکترونیکی ارسال می‌کند. سپس ولتاژ مورد نیاز تولید شده و به ترانس دستگاه ارسال می‌شود.

 

تنظیم‌کننده‌های ولتاژ خودکار (AVR) و کاربرد آن‌ها

تنظیم‌کننده‌های ولتاژ اتوماتیک که به‌عنوان تثبیت‌کننده‌های پرکاربرد در منازل، ادارات و صنایع شناخته می‌شوند، برای حفظ ولتاژ خروجی ثابت بدون درنظر گرفتن نوسانات ولتاژ ورودی طراحی شده‌اند. این تنظیم‌کننده‌ها از یک ترانسفورماتور و یک مدار الکترونیکی برای تنظیم ولتاژ خروجی و رساندن آن به سطح مورد نظر استفاده می‌کنند.

 

عملکرد آن‌ها ساده است، اما به‌دلیل هزینه پایین و استفاده از تکنولوژی ساده، سطح حفاظت کمتری را ارائه می‌دهند. طبیعتا، این تنظیم‌کننده‌ها با قیمتی کمتر نسبت به مدل‌های دیگر در دسترس هستند. تنظیم‌کننده‌های ولتاژ اتوماتیک با اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند.

 

از این تجهیزات برای کاربردهای خانگی و واحدهای اداری که بارهای توان پایین را تحمل می‌کنند، استفاده خواهد شد. این تنظیم‌کننده‌ها برای استفاده در مناطق با منابع تغذیه ناپایدار یا در جاهایی که احتمال نوسان ولتاژ ورودی وجود دارد، مناسب هستند.

تثبیت‌کننده‌های مناسب برای کاربردهای خانگی و صنعتی

انواع استابلایزرها برای کاربردهای خانگی، به‌صورت خودکار و یا انواع دارای توانایی تنظیم ولتاژ خروجی تولید می‌شوند. تثبیت‌کننده‌های AVR برای حفاظت از دستگاه‌های خانگی کوچک تا متوسط مناسب هستند. تثبیت‌کننده‌های سروو موتوری، در برابر نوسانات ولتاژ ورودی مقاوم هستند و از آن‌ها برای حفاظت از دستگاه‌های الکتریکی خانگی استفاده می‌شود.

 

تثبیت‌کننده‌های رله‌ای نیز برای حفاظت از دستگاه‌های خانگی مناسب هستند، اما دقت کنترل ولتاژ آن‌ها پایین‌تر از انواع قبلی است. به‌علاوه، می‌توان از تثبیت‌کننده‌های سروو موتوری و سوییچینگ برای کاربردهای صنعتی نیز استفاده کرد. نوع سروو موتوری، با توانایی تنظیم ولتاژ خروجی و سیستم‌های کنترلی پیچیده، برای حفاظت از دستگاه‌های و ماشین‌آلات صنعتی با بار موتوری مناسب است.

 

تثبیت‌کننده‌های از نوع سوییچینگ نیز قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی را دارند و در برابر نوسانات ولتاژ ورودی مقاوم هستند. برای انتخاب تثبیت‌کننده مناسب، باید نیاز و ظرفیت دستگاه‌های الکتریکی خانگی یا صنعتی را درنظر گرفت. با دریافت مشاوره از متخصصان می‌توانید استابلایزر متناسب با نوع کاربرد مدنظر خود را بیابید. برای کسب اطلاعات جامع‌تر به لینک https://www.hajirsanat.com/ مراجعه کنید.

جمع‌بندی

تثبیت‌کننده‌ها، یکی از ابزارهای ضروری برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد تجهیزات الکتریکی هستند. این تجهیزات در انواع مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند و هر یک از آن‌ها دارای کاربردها و مشخصات فنی منحصربه‌فردی هستند. این تجهیزات، با تنظیم نوسانات ولتاژ، ولتاژ خروجی ثابتی را برای دستگاه‌های برقی فراهم می‌کنند. برای استفاده در خانه، اداره یا صنعت می‌توانید با توجه‌به نیازهای خود، از یکی از انواع مختلف استابلایزر بهره ببرید.

 

منبع: گویا ای تی