سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استابلایزر ایرانی بهتر است یا خارجی؟

استابلایزر ایرانی بهتر است یا خارجی؟

 

 

احتمالاً برای خود و یا اطرافیانتان پیش آمده که بعد از چند مرتبه قطعی برق، یکی از لوازم برقی، دیگر روشن نشده و قطع و وصل شدن مکرر جریان الکتریکی، یکی از قطعات دستگاه را سوزانده است. این اتفاق با نوسان ولتاژ نیز می‌افتد و ممکن است منجر به بروز خسارات متعدد شود. اگر شما نیز با چنین مشکلی مواجه هستید، خوب است که با دستگاهی به نام «استابیلایزر» آشنا باشید. اگر از کاربرد این محافظ ولتاژ آگاه هستید ما شما را در خرید استابلایزر مناسب از میان انواع ایرانی و وارداتی یاری می‌کنیم. برای پاسخ دادن به پرسش «استابلایزر ایرانی بهتر است یا وارداتی؟» ادامه مطلب را دنبال کنید.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر یا stabilizer در لغت به معنای «تثبیت‌کننده» است و کارایی آن نیز دقیقاً به همین واژه بر می‌گردد. یک روز گرم تابستانی را تصور کنید که دمای هوا اجازه حتی یک دقیقه خاموش کردن کولر گازی را نمی‌دهد، از طرفی فرزندتان دائماً تلویزیون می‌بیند و خودتان هم بنا به ضرورت، مدت زیادی را از کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنید؛ این اتفاق تقریباً برای تمام همسایه‌هایتان نیز می‌افتد. حال مجموع این اتفاقات را در نظر بگیرید که می‌توانند تا چه اندازه باعث افت ولتاژ برق شوند. هر قدر استفاده از برق افزایش پیدا کند، ولتاژ برق افت می‌کند و همین تغییر ولتاژ می‌تواند باعث آسیب به لوازم برقی گردد. مثلاً زمانی که حس می‌کنید نور لامپ کم و زیاد می‌شود، احتمال می‌دهید که ولتاژ برق در حال تغییر است و احتمال سوختن لامپ وجود دارد.

حال برای حل این مشکل، دستگاهی به نام استاپلایزر طراحی و ساخته شده تا با تثبیت تغییرات ولتاژ، ولتاژ ورودی به دستگاه‌های الکتریکی را ثابت نگه دارد. به این ترتیب در صورت افزایش ناگهانی ولتاژ به بیش از مقدار تعریف شده برای دستگاه، مشکلی ایجاد نمی‌شود و افت ولتاژ و خاموش و روشن شدن مکرر دستگاه اتفاق نمی‌افتد. استابلایزر می‌تواند راه حل پیشگیرانه بسیار مناسبی برای حفاظت از لوازم برقی باشد که شما را از متحمل شدن ضرر و زیان ناشی از سوختن دستگاه‌های الکتریکی مصون می‌دارد. یک استابلایزر برای استفاده خانگی ولتاژ برق را حوالی 220 ولت نگه می‌دارد. جالب این که استابلایزرهای غول‌پیکر صنعتی نیز وجود دارند که می‌توانند ولتاژ برق سه فاز را در محدوده 400 ولت تثبیت کنند.

انواع استابلایزر

استابلایزرها انواع گوناگونی دارند که می‌توان هر یک از آن‌ها را بسته به نیاز، خریداری کرد. مهم این است که پیش از اقدام برای خرید، اطلاعات کافی درباره انواع آن‌ها داشته باشید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این قسمت به طور مختصر با انواع استابلایزر آشنا خواهید شد. پیش از هر چیز باید بدانید که استابلایزرها به سه دسته تقسیم می‌گردند.

  1. استابلایزر استاتیکی
  2. استابلایزرهای سروو
  3. استابلایزرهای رله‌ای

هر یک از این استابلایزها ویژگی‌های منحصربفردی دارند؛ برای مثال:

  • استابلایزرهای رله‌ای برای نواساناتی در حدود 10 الی 15 درصد ولتاژ اولیه ساخته شده‌اند و کمی تأخیر در تثبیت ولتاژ در آن‌ها دیده می‌شود. این تثبیت با دقت 5 تا 10 درصد اتفاق می‌افتد. به طور کلی استابلایزرهای رله‌ای برای مصارف خانگی و استفاده در منازل و محل‌های کار مناسب‌اند. البته انواعی از استابلایزرهای رله‌ای در مصارف تجاری نیز به چشم می‌خورند.
  • استابلایزرهای سروو قدرت بیشتری دارند و به نوعی قابل اعتمادتر از استابلایزرهای رله‌ای هستند. این استابلایزرهای پیشرفته و صنعتی را می‌توانید با خیال آسوده‌تری استفاده کنید؛ چرا که سرعت بیشتری را در تثبیت ولتاژ از خود نشان می‌دهند و دقت بالاتری نیز دارند. در کل استابلایزر سروو برای استفاده در صنعت مناسب هستند.
  • استابلایزر استاتیک را شاید بتوان بهترین و قدرتمندترین نوع استابلایزر دانست که تمام ویژگی‌های گفته شده را در سطحی بالاتر ارائه می‌دهد. سرعت تثبیت ولتاژ استابلایزر استاتیک بسیار بالاست و می‌توانند بازه نوسان بیشتری را مدیریت کند. اگر به دنبال بهترین نوع استابلایزر می‌گردید، آن را یافته‌اید؛ استابلایزر استاتیک مناسب‌ترین انتخاب برای شماست.

فرق استابلایزر ایرانی و خارجی

پس از بررسی کاربرد استابلایزر و انواع آن، می‌خواهیم به شرح ویژگی‌های یک استابلایزر خوب و با کیفیت بپردازیم تا بر آن اساس، از میان استابلایزر ایرانی و خارجی یک مورد را انتخاب کنیم. برخی از ویژگی‌های یک استابلایزر خوب در ادامه آورده شده‌اند.

  • یکی از ویژگی‌های استابلایزر خوب در نوع ایرانی و خارجی، سهولت در نصب است. درواقع باید بتوانید استابلایزر را به راحتی و بدون دردسر نصب کنید؛ بنابراین اگر استابلایزری این ویژگی را داشته باشد، امتیاز خوبی دارد.
  • مورد بعدی که بسیار مهم نیز هست، توانایی حفظ جریان است. به عبارتی یک استابلایزر خوب در مواقع افت جریان برق می‌تواند حداقل تا مدت محدودی جریان را حفظ کند.
  • یکی از مواردی که احتمالاً تا به الان از آن آگاه شدید، توانایی محدودسازی اضافه بار است. در واقع یک استابلایزر با کیفیت باید بتواند زمانی که ولتاژ ورودی به دستگاه افزایش می‌یابد، ولتاژ را تثبیت کند تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. هرقدر این اتفاق سریع‌تر و با دقت بیشتری اتفاق بیفتد، احتمال بروز خسارت و آسیب کمتر می‌گردد.
  • استابلایزرهای خوب، دیجیتالی هستند و می‌توانند گاهی تا چندین دستگاه را پشتیبانی کنند. هرقدر توانایی استابلایزر در پشتیبانی بیشتر باشد، طبیعتاً امتیاز بیشتری نیز دارد.
  • استابلایزری که ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش داشته باشد، مانند هر دستگاه دیگر، به عنوان یک گزینه با ارزش خرید بالا محسوب می‌شود. بنابراین داشتن ضمانت‌نامه را نیز در نظر داشته باشید.

حالا با دانستن این موارد، می‌توانید بهترین استابلایزر را از میان موارد موجود در بازار انتخاب کنید. در واقع اصل موضوع برخورداری از ویژگی‌های ذکر شده است؛ نه کشور سازنده استابلایزر. در هنگام خرید باید ویژگی‌های نام برده را از فزوشنده جویا شوید.

هر استابلایزری که نسبت به مدل‌های دیگر برتری داشته باشد، گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود. البته توجه داشته باشید که برتری مزایا نسبت به معایب باید در نظر گرفته شود؛ به عنوان مثال: استابلایزرهای خارجی از کیفیت بالاتری برخوردارند؛ اما در مواردی مانند داشتن ضمانت‌نامه، امتیاز منفی دارند. بنابراین در ازای مبلغ زیادی که می‌پردازید، تضمینی دریافت نمی‌کنید و در صورت بروز آسیب و خسارت، امکان تعویض کالا وجود ندارد.

از  طرفی خدمات پس از فروش نیز برای استابلایزرهای خارجی تعریف نشده است. در صورت خرید استابلایزر پرنیک علاوه بر ضمانت‌نامه، از خدمات پس از فروش نیز بهره‌مند می‌شوید و در صورت بروز هرگونه آسیب، می‌توانید از این خدمات استفاده کنید. به طور کلی استابلایزرهای ایرانی کیفیت خوب و قابل قبولی دارند که آن‌ها را به یک انتخاب قابل اطمینان تبدیل نموده است. ضمن تمام موارد گفته شده، استابلایزرهای ایرانی مقرون به صرفه‌تر هستند و در مقایسه با انواع خارجی، هزینه کمتری را از شما طلب می‌کنند.

استابلایزر ایرانی بخریم یا خارجی؟

با توجه به توضیحات بالا خرید دستگاه استابلایزر ایرانی مقرون به صرفه تر هست زیرا تامین قطعه و تعمیر آن راحت تر انجام می شود. همچنین قیمت آن نسبت به مدل های خارجی کمتر است. در بین محصولات داخلی دستگاه هایی نیز هست که با کمترین کیفیت با قیمت بالایی به فروش می رسند. در زمان خرید حتما باید از نفر که آشنایی کامل دارد مشاوره گرفته شود.

کلام آخر

برای انتخاب یک  استابلایزر مناسب، بهترین کار در نظر گرفتن نیازها و تطبیق  دادن آن‌ها با ویژگی‌های دستگاه است. حالا که با کارکرد استابلایزر و انواع آن  آشنا هستید، به راحتی می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. البته توصیه می‌کنیم که همچنان پیش از خرید، از یک کارشناس و فرد آگاه به این حیطه کمک بگیرید، تا مطابق با نیازها و بودجه‌تان، بهترین گزینه را به شما معرفی کند. امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید و کاربردی باشد.

 

منبع: www.novania.ir