سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استابلایزر برق چیست و مهم ترین کاربرد آن در زمینه وسایل برقی

نوسان ولتاژ برق جزء مهمترین عواملی است که می تواند به دستگاه های برقی (خانگی و صنعتی) به شدت آسیب بزند و کارایی آنها را پایین بیاورد. خرید استابلایزر برق یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از این مشکل است. اما استابلایزر برق چیست و مهم ترین کاربرد آن یعنی محافظت از دستگاه های برقی چگونه انجام می شود؟ ما در این مطلب قصد داریم ضمن جواب به سوال بالا انواع مختلف دستگاه استابلایزر را نیز معرفی نماییم.

 

استابلایزر برق چیست؟

استابلایزر برق (voltage stabilizers) دستگاهی است که می تواند جریان برق با ولتاژ ناپایدار را به یک جریان برق با ولتاژ پایدار تبدیل نماید. به دلیل نقش بسیار مهمی که این دستگاه در محل های مختلف خانگی، صنعتی، آزمایشگاهی، بیمارستانی و … دارد انواع مختلفی از استابلایزر برق طراحی شده است. امروزه نسل نوینی از پایدار کننده های ولتاژ برق به بازار عرضه شده اند، که با دقت بسیار بالایی امکان تنظیم ولتاژ خروجی را فراهم می کنند.

 

مهمترین کاربرد استابلایزر برق

حفاظت از وسایل و دستگاه های برقی در برابر نوسانات ولتاژ برق مهم ترین کاربرد استابلایزر برق است.  ولتاژ بالای برق می تواند آسیب های جدی و دائمی به وسایل برقی بزند. سیم پیچ ها و مدارهای الکتریکی در ولتاژهای بیش از تحمل آنها می سوزند و فرد یا سازمان را متحمل ضرر مالی می کنند.

از طرفی برخی از دستگاه ها برای کارهای بسیار دقیق و حساس استفاده می شوند که حتی نوسانات ضعیف برق می تواند مانع عملکرد صحیح آنها شود. بنابراین کاربرد دیگر پایدار کننده های ولتاژ برق حفظ عملکرد دستگاه های حساس است.

 

انواع استابلایزر برق

از لحاظ فنی دستگاه های استابلایزر برق به سه نوع کلی تقسیم می شوند: تثبیت کننده های ولتاژ دستی (نوع رله)، دستگاه های تصحیح ولتاژ پیوسته و تثبیت کننده های ولتاژ مجهز به مدار کنترل الکترونیکی برق. 

 

استابلایزر برق رله ای

استابلایزر برق رله ای جزء دستگاه های سبک و ارزان قیمت محسوب می گردد. سرعت اصلاح ولتاژ در این دستگاه نسبتا کم است و تنها می تواند تا 10 درصد ولتاژ خروجی را نسبت به ولتاژ ورودی اصلاح نماید. برای دستگاه های برقی سنگین و حساس کاربرد ندارد و بیشتر برای وسایل برقی رتبه پایین به کار می رود.

 

استابلایزر برق سروو

استابلایزر برق سروو دارای مدار کنترل جریان برق است و می تواند به صورت هوشمند به نوسانات ولتاژ برق پاسخ دهد. اجزای اصلی این استابلایزر شامل ترانسفورماتور باک بوست، مدار کنترل، موتور سروو، ترانسفورماتور خودکار و درایور موتور است. با توجه به توانایی تنظیم سریع ولتاژ، از استابلایزر سروو می توان برای جلوگیری از خطرات ناشی از نوسانات برق بر موتورهای صنعتی استفاده نمود. این استابلایزر برق در کارخانه های نساجی، ماشین های چاپ افست، کارخانه های آرد، واحدهای دارویی، سردخانه، صنایع لاستیک کارخانه های تهویه مطبوع، کارخانه های سیمان، صنایع نفتی، کارخانه های کاغذ و … قابل استفاده است.

 

تثبیت کننده های ولتاژ استاتیک

تثبیت کننده های ولتاژ استاتیک از مدار مبدل الکترونیکی قدرت جهت تنظیم و تصحیح ولتاژ استفاده می کنند. نسبت به دو نوع قبلی از دقت بیشتری برای تنظیم نوسانات ولتاژ برق برخوردار هستند. تثبیت کننده های ولتاژ استاتیک به صورت خودکار و با سرعت بالا اقدام به نوسان گیری ولتاژ برق می کنند.

 

از استابلایزر برق استاتیک می توان برای مکان های حساسی مانند دیتا سنترها، آزمایشگاه ها، دستگاه های چاپ بزرگ، دستگاه های CNC، صنایع نظامی، مراکز تولید دارو و … استفاده نمود.

 

جمع بندی

ما در این مطلب سعی نمودیم به سوال استابلایزر برق چیست و مهم ترین کاربرد آن پاسخ دهیم. همانطور که دیدید استابلایزر برق داری انواع مختلفی است بنابراین با توجه به زمینه کاری باید تهیه شود. استابلایزرهای استاتیک از دقت و توانایی بیشتری برخوردار هستند اما از طرفی قیمت تهیه و تعمیر آنها بالا است در مقابل استابلایزرهای رله ای از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر هستند ولی برای دستگاه های بزرگ و حساس مناسب نیستند.

 

منبع: fiammco.ir