سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استابلایزر برق چیست و مهم ترین کاربرد آن در زمینه وسایل برقی

نوسان ولتاژ برق جزء مهمترین عواملی است که می تواند به دستگاه های برقی (خانگی و صنعتی) به شدت آسیب بزند و کارایی آنها را پایین بیاورد. خرید استابلایزر برق یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از این مشکل است. اما استابلایزر برق چیست و مهم ترین کاربرد آن یعنی محافظت از دستگاه های برقی چگونه انجام می شود؟ ما در این مطلب قصد داریم ضمن جواب به سوال بالا انواع مختلف دستگاه استابلایزر را نیز معرفی نماییم.

 

استابلایزر برق چیست؟

استابلایزر برق (voltage stabilizers) دستگاهی است که می تواند جریان برق با ولتاژ ناپایدار را به یک جریان برق با ولتاژ پایدار تبدیل نماید. به دلیل نقش بسیار مهمی که این دستگاه در محل های مختلف خانگی، صنعتی، آزمایشگاهی، بیمارستانی و … دارد انواع مختلفی از استابلایزر برق طراحی شده است. امروزه نسل نوینی از پایدار کننده های ولتاژ برق به بازار عرضه شده اند، که با دقت بسیار بالایی امکان تنظیم ولتاژ خروجی را فراهم می کنند.

 

مهمترین کاربرد استابلایزر برق

حفاظت از وسایل و دستگاه های برقی در برابر نوسانات ولتاژ برق مهم ترین کاربرد استابلایزر برق است.  ولتاژ بالای برق می تواند آسیب های جدی و دائمی به وسایل برقی بزند. سیم پیچ ها و مدارهای الکتریکی در ولتاژهای بیش از تحمل آنها می سوزند و فرد یا سازمان را متحمل ضرر مالی می کنند.

از طرفی برخی از دستگاه ها برای کارهای بسیار دقیق و حساس استفاده می شوند که حتی نوسانات ضعیف برق می تواند مانع عملکرد صحیح آنها شود. بنابراین کاربرد دیگر پایدار کننده های ولتاژ برق حفظ عملکرد دستگاه های حساس است.

 

انواع استابلایزر برق

از لحاظ فنی دستگاه های استابلایزر برق به سه نوع کلی تقسیم می شوند: تثبیت کننده های ولتاژ دستی (نوع رله)، دستگاه های تصحیح ولتاژ پیوسته و تثبیت کننده های ولتاژ مجهز به مدار کنترل الکترونیکی برق. 

 

استابلایزر برق رله ای

استابلایزر برق رله ای جزء دستگاه های سبک و ارزان قیمت محسوب می گردد. سرعت اصلاح ولتاژ در این دستگاه نسبتا کم است و تنها می تواند تا 10 درصد ولتاژ خروجی را نسبت به ولتاژ ورودی اصلاح نماید. برای دستگاه های برقی سنگین و حساس کاربرد ندارد و بیشتر برای وسایل برقی رتبه پایین به کار می رود.

 

استابلایزر برق سروو

استابلایزر برق سروو دارای مدار کنترل جریان برق است و می تواند به صورت هوشمند به نوسانات ولتاژ برق پاسخ دهد. اجزای اصلی این استابلایزر شامل ترانسفورماتور باک بوست، مدار کنترل، موتور سروو، ترانسفورماتور خودکار و درایور موتور است. با توجه به توانایی تنظیم سریع ولتاژ، از استابلایزر سروو می توان برای جلوگیری از خطرات ناشی از نوسانات برق بر موتورهای صنعتی استفاده نمود. این استابلایزر برق در کارخانه های نساجی، ماشین های چاپ افست، کارخانه های آرد، واحدهای دارویی، سردخانه، صنایع لاستیک کارخانه های تهویه مطبوع، کارخانه های سیمان، صنایع نفتی، کارخانه های کاغذ و … قابل استفاده است.

 

تثبیت کننده های ولتاژ استاتیک

تثبیت کننده های ولتاژ استاتیک از مدار مبدل الکترونیکی قدرت جهت تنظیم و تصحیح ولتاژ استفاده می کنند. نسبت به دو نوع قبلی از دقت بیشتری برای تنظیم نوسانات ولتاژ برق برخوردار هستند. تثبیت کننده های ولتاژ استاتیک به صورت خودکار و با سرعت بالا اقدام به نوسان گیری ولتاژ برق می کنند.

 

از استابلایزر برق استاتیک می توان برای مکان های حساسی مانند دیتا سنترها، آزمایشگاه ها، دستگاه های چاپ بزرگ، دستگاه های CNC، صنایع نظامی، مراکز تولید دارو و … استفاده نمود.

 

جمع بندی

ما در این مطلب سعی نمودیم به سوال استابلایزر برق چیست و مهم ترین کاربرد آن پاسخ دهیم. همانطور که دیدید استابلایزر برق داری انواع مختلفی است بنابراین با توجه به زمینه کاری باید تهیه شود. استابلایزرهای استاتیک از دقت و توانایی بیشتری برخوردار هستند اما از طرفی قیمت تهیه و تعمیر آنها بالا است در مقابل استابلایزرهای رله ای از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر هستند ولی برای دستگاه های بزرگ و حساس مناسب نیستند.

 

منبع: fiammco.ir


استابلایزر چیست و چگونه کار میکند؟

دستگاه استابلایزر چیست؟

استابلایزر یک دستگاه است که برای کنترل و تثبیت ولتاژ یا فرکانس برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در شبکه‌های برق شهری و سیستم‌های برق خانگی استفاده می‌شود تا تغییرات ولتاژ یا فرکانس برق را به حداقل برساند و ولتاژ یا فرکانس مطابق با نیاز بار مصرفی را تامین کند. استابلایزرها معمولاً برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شوند و به بیانی دیگر محافظ ولتاژ و نوع پیشرفته و حرفه‌ای‌تری از محافظ برق هستند. در ادامه به اینکه استابلایزر چیست و چه مزایایی دارد می‌پردازیم.

معرفی انواع استابلایزر

انواع استابلایزرهایی که در بازار موجود هستند عبارتند از:

 

استابلایزرهای فعال Active Stabilizers

استابلایزرهای فعال از نوع حسگر و مکانیزم کنترل بازخورد هستند. آن‌ها تغییرات ولتاژ را دریافت کرده و با استفاده از مدارات الکترونیکی و تقویت‌کننده‌ها و رله‌ها، ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کنند.

 

هر نوع استابلایزر از مزایا و محدودیت‌های خاص خود برخوردار است و بسته به نیازها و بودجه شما می‌توانید یکی را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین استابلایزر مورد نظر خود می‌توانید از jbh که بهترین ارائه‌دهنده محصولات نوین و کارآمد در حوزه صنعت برق است کمک بگیرید.

 

استابلایزر‌های روی سطح Servo Stabilizers

کار استابلایزر چیست؟ این نوع استابلایزرها از یک ترانسفورماتور و یک موتور سرو استفاده می‌کنند. موتور سرو به‌وسیله یک مرکز کنترل و با تشخیص نسبت ولتاژ ورودی با ولتاژ مورد نیاز، عملکرد ترانسفورماتور را تنظیم می‌کند. این استابلایزرها در محدوده ولتاژ ورودی خود، ولتاژ خروجی را تثبیت می‌کنند.

 

استابلایزرهای الکترونیکی Electronic Stabilizers

ترانس استابلایزر چیست؟ استابلایزرهای الکترونیکی از قطعات الکترونیکی مانند ترانزیستورها، دیودها و کاپاسیتورها برای تثبیت ولتاژ استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها قادرند ولتاژ خروجی را با دقت بیشتری کنترل کنند و تأخیر زمانی کمتری داشته باشند.

 

استابلایزرهای سوئیچینگ Switching Stabilizers

کار استابلایزر برق چیست؟ این نوع استابلایزرها برای تثبیت ولتاژ از تکنولوژی سوئیچینگ استفاده می‌کنند. آن‌ها ولتاژ ورودی را به شکل یک سیگنال متناوب بسیار بالا و سپس این سیگنال را با کمک ترانسفورماتورها و دیودها تنظیم می‌کنند. استابلایزرهای سوئیچینگ اندازه کوچک‌تر، وزن سبک‌تر و کارایی بالاتری نسبت به سایر نوع استابلایزرها دارند.

 

مزایا استفاده از استابلایزر

استفاده از استابلایزر در سیستم‌های برق مزایای فراوانی دارد که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

 

حفاظت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی

استابلایزرها با کنترل و تثبیت ولتاژ یا فرکانس برق، از آسیب رسیدن به تجهیزات حساس مانند کامپیوترها، تلویزیون‌ها، گوشی‌ها هوشمند، سیستم‌های صوتی و غیره جلوگیری می‌کنند. ولتاژ بیش از حد و یا کمتر از حد می‌تواند باعث خرابی و قطعی تجهیزات شود. استابلایزرها با تثبیت ولتاژ، این ریسک را کاهش می‌دهند. این مزیت به‌صورت کامل به سوال وظیفه استابلایزر چیست جواب می‌دهد.

 

کاهش مصرف انرژی

نوسانات ولتاژ در شبکه برق می‌تواند منجر به افزایش مصرف انرژی تجهیزات شود. با استفاده از استابلایزرها و تثبیت ولتاژ، مصرف انرژی تجهیزات کاهش می‌یابد و صرفه‌جویی در هزینه برق برقرار می‌شود.

 

کارایی بالا

استابلایزرها از مکانیزم کنترل پیشرفته‌ای برخوردار هستند که به‌صورت سریع و دقیق ولتاژ را تنظیم می‌کنند. این باعث می‌شود که تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی از عملکرد بهینه برخوردار باشند.

 

حفظ محصولات و کاهش ضایعات

در برخی صنایع مانند صنایع غذایی، دارویی و دیگر شاخه‌های تولیدی، ولتاژ نامناسب می‌تواند باعث خرابی محصولات و ضایعات مالی بزرگی شود. استفاده از استابلایزرها می‌تواند به حفظ کیفیت محصولات و کاهش ضایعات کمک کند.

 

حفظ اطمینان‌پذیری سیستم

استفاده از استابلایزرها در سیستم‌های برق از ناپایداری و نوسانات ولتاژ جلوگیری می‌کند و اطمینان‌پذیری سیستم را افزایش می‌دهد.

 

سهولت در استفاده

استابلایزرها عموماً به‌صورت خودکار عمل می‌کنند و نیازی به تنظیم دستی ندارند؛ بنابراین، استفاده از آن‌ها بسیار آسان است و نیازی به دانش فنی عمیق برای عملکرد آن‌ها نیست.

 

از دیگر مزایا استابلایزرها این است که صدا نمی‌دهند و کمترین اتلاف انرژی را دارند علاوه بر این، این تثبیت‌کننده ولتاژ با استانداردهای برق ایران کاملاً مطابقت دارد و در تمام محیط‌های روباز یا بسته قابل‌استفاده است. به‌علاوه، استابلایزر توانایی کنترل جداگانه فازها را دارد. درصورتی‌که مصرف توان بالاتر از 2.8 باشد، جریان به‌صورت خودکار قطع می‌شود. استفاده از استابلایزرها در سیستم‌های برق بهبود قابل‌توجهی را در کارایی و ایمنی آن‌ها به ارمغان می‌آورند.

 

استابلایزر چگونه کار می‌کند؟

وظیفه استابلایزر چیست؟ استابلایزرها برای کاهش یا حفظ ولتاژ یا جریان یک سیستم برقی استفاده می‌شوند. آن‌ها با تنظیم ولتاژ یا جریان ورودی به سیستم، ولتاژ یا جریان خروجی را ثابت نگه می‌دارند.

 

اصل کار استابلایزرها بر پایه رگولاسیون ولتاژ یا جریان است. آن‌ها از مدارهای الکترونیکی پیچیده‌ای تشکیل شده‌اند که به طور خودکار و به‌سرعت واکنش نشان می‌دهند. درصورتی‌که ولتاژ ورودی سیستم کاهش یا افزایش یابد، استابلایزر اقدام به تنظیم ولتاژ خروجی می‌کند تا ولتاژ در محدوده مطلوب باقی بماند.

 

استابلایزرها دارای یک سنسور ورودی هستند که ولتاژ یا جریان ورودی را اندازه‌گیری می‌کند. سپس با استفاده از یک مقایسه‌کننده الکترونیکی، مقدار اندازه‌گیری شده با مقدار مطلوب مقایسه می‌شود و در نتیجه از طریق مدار کنترلی، ولتاژ یا جریان خروجی تنظیم می‌شود. عملکرد مدار کنترلی می‌تواند به‌صورت از رویه بازی open loop یا بسته بازی closed loop باشد. در روش از رویه بازی، مقدار خروجی بدون در نظر گرفتن خطا تنظیم می‌شود. در روش بسته بازی، خطا تشخیص داده می‌شود و ولتاژ یا جریان خروجی به طور خودکار تنظیم می‌شود.

 

 استابلایزرها برای محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی از نوسانات و یا افزایش ناگهانی ولتاژ استفاده می‌شوند. آن‌ها به طور ویژه در مراکز داده، صنایع، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های تجاری و سازمان‌های حکومتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

جمع‌بندی

استابلایزرها عموماً در مراکز داده، بیمارستان‌ها، صنایع و سازمان‌های حکومتی استفاده می‌شوند تا از مخاطرات ناشی از نوسانات و یا افزایش ناگهانی ولتاژ برق جلوگیری کنند. آن‌ها به طور خاص در حفظ دستگاه‌های الکترونیکی حساس، سرورها، رایانه‌ها و تجهیزات پزشکی بسیار مهم هستند. علاوه بر حفظ ولتاژ یا جریان، استابلایزرها همچنین می‌توانند مساحت کمی را اشغال کنند و از مصرف انرژی بیشتر جلوگیری کنند. آن‌ها با بهینه‌سازی استفاده از انرژی و کاهش هدررفت انرژی، به صرفه‌جویی در مصرف برق کمک می‌کنند. به‌طورکلی استابلایزرها، ابزاری هوشمند و حیاتی برای حفظ ولتاژ یا جریان در سیستم‌های برقی هستند.

 

منبع: jbh-co.com


4 نکته در انتخاب یو پی اس و استابلایزر مناسب کامپیوتر

پیش از خرید یو پی اس مناسب کامپیوتر باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا محصول خریداری‌شده بتواند نیازهای شما را برطرف کند. اگر بدون بررسی موارد مهم اقدام به خرید UPS کنید احتمال دارد کارایی لازم را از محصول مشاهده نکنید.

 

به نقل از گجت نیوز:

 

از طرفی خرید استابلایزر نیز نیازمند توجه به نکات مهمی است که باید توسط کاربران رعایت شوند. با درنظر‌گرفتن این موارد خریدی کاملا اصولی خواهید داشت و می‌توانید از محصول مورد نظر بهترین کارایی را ببینید. برای آگاهی از این نکات تا انتهای متن با ما همراه باشید.

 

نکات مهم در انتخاب یو پی ‌اس

با توجه به کاربردهای متفاوتی که این دستگاه‌ها دارند بهتر است نکات خرید آن‌ها را نیز به‌صورت مجزا بررسی کنیم تا به درک بهتری برسیم. اما در خرید UPS مناسب کامپیوتر توجه به چه مواردی ضروری است؟

 

یو پی ‌اس می‌تواند برق مورد نیاز دستگاه‌ را در زمانی که برق شهر با قطعی مواجه می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن تامین کند به‌گونه‌ای که کامپیوتر دچار خاموشی نشود. چرا که تنها در این صورت می‌توان از اطلاعات ذخیره‌نشده در این سیستم‌ها محافظت کرد.

 

به همین دلیل نیز باید حساسیت بالایی در خرید این محصول داشته باشید تا هیچ‌ مشکلی برای کامپیوتر شما و اطلاعات با اهمیت روی آن به‌وجود نیاید. ما چهار نکته اساسی را که شالوده یک خرید منطقی یوپی اس خواهد بود را برای شما توضیح می دهیم :

انواع UPS را بشناسید

در تولید یوپی‌اس‌ از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام تاثیر خاصی بر دستگاه کامپیوتر شما خواهند داشت. ضمن اینکه هزینه پرداختی برای آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. پس باید با شناخت کامل بهترین یو‌پی‌اس را برای خود تهیه کنید.

 

یو پی اس مدل standby یا line-interactive operationبرای سیستم‌های خانگی و دفترهای کوچک گزینه مناسبی است. اما برای سیستم‌های گسترده مانند شبکه‌ها و سرورها باید از مدل‌های line-interactive یا on-line operation استفاده کرد.

 

از ویژگی‌ های یو پی اس آگاه شوید

هر یوپی‌اس می‌تواند ویژگی‌های مختص به خود را داشته باشد. این ویژگی‌ها شامل تامین برق مورد نیاز سیستم‌های کامپیوتری، عدم فقدان آلودگی صوتی و محافظت از سیستم کامپیوتری در برابر نوسان‌ها و ولتاژ برق است.

 

باید بدانید هرچه ویژگی‌های مثبت یک یوپی‌اس بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. اما شما باید با در نظر گرفتن شرایط خود و انتظاراتی که از این دستگاه دارید بدون توجه به قیمت، بهترین گزینه را تهیه کنید.

 

توان کامپیوتر را در نظر بگیرید

یو پی اس زمانی می‌تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد که توانی بالاتر از لوازم الکترونیکی متصل‌شده به خود داشته باشد. پس باید توان مصرفی دستگاه‌های مختلف مانند مودم و کامپیوتر را محاسبه و سپس برای خرید این محصول اقدام کنید.

 

نکته دیگر در محاسبه توان، در نظر گرفتن احتمال ارتقاء سیستم کامپیوتری و سایر تجهیزات متصل به یوپی‌اس است. از طریق این پیش‌بینی حتی درصورت ارتقاء این لوازم دیگر نیازی به تعویض یوپی‌اس نخواهید داشت.

 

یو پی اس دارای ضمانت تهیه کنید

با توجه به هزینه‌ای که برای این محصول پرداخت می‌شود و وظیفه مهمی که برعهده دارد باید یوپی‌اس مورد نیاز خود را از برندی تهیه کنید که کاملا معتبر است و این اعتبار را با ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش نشان می‌دهد.

 

با این ویژگی دیگر لازم نیست نسبت به خرابی زودهنگام یوپی‌اس یا عدم کارایی آن نگرانی داشته باشید. به همین دلیل نیز در نکات خرید این مورد مهم را در کنار توجه به ویژگی‌ها و انواع یوپی‌اس ذکر کردیم.

 

نکات مهم در خرید استابلایزر

در خرید استابلایزر نیز مانند یوپی‌اس باید به نکات مهمی توجه کرد. این دستگاه وظیفه دارد برق شهری را با ولتاژی یکسان به کامپیوتر منتقل کند و نوسان‌های برق را از بین ببرد.

 

استابلایزر با عملکرد خاص خود می‌تواند از سیستم کامپیوتری شما محافظت کند. چراکه افت یا افزایش ولتاژ به‌راحتی در عملکرد بخش‌های مختلف کامپیوتر اختلال به‌وجود می‌آورد. در موارد حاد نیز باعث سوختن آن خواهد شد. از مهم‌ترین نکات در خرید استابلایزر باید به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم تاخیر زمان استابلایزر

از مهم‌ترین ویژگی‌های استابلایزر که باعث انتخاب آن می‌شود باید به سیستم تاخیر زمان آن اشاره کرد. در واقع این ویژگی یعنی زمانی برای تثبیت ولتاژ مناسب برق.

 

میزان پیشرفته بودن استابلایزر

همان‌طور که توجه به نوع و تکنولوژی یو پی اس اهمیت داشت باید به فناوری استابلایزر نیز توجه کنید. درحال‌حاضر نمونه‌های دیجیتالی این محصول تولید شده که با عملکرد دقیق‌تر خود می‌توانند میزان محافظ از سیستم کامپیوتری را تا چند برابر افزایش دهند. همچنین این مدل‌ها سازگاری بیشتری با انواع دستگاه الکترونیکی دارند. پس توجه به این ویژگی نیز مهم است.

 

حفاظت بیش از حد از کامپیوتر

در حین خرید استابلایزر باید به میزان حفاظت آن توجه کنید. در واقع هدف ما از خرید این محصول محافظت از سیستم کامپیوتری در برابر نوسان‌های برق است. پس اگر نتواند این وظیفه را به‌خوبی انجام دهد تنها باعث صرف هزینه‌های اضافه خواهد شد. این ویژگی باعث خاموش شدن خروجی استابلایزر می‌شود که در نتیجه آن هیچ‌گونه آسیبی به سیستم وارد نخواهد شد.

 

گارانتی استابلایزر

با توجه به تولید این محصول توسط شرکت‌های مختلف و تفاوت بسیار زیاد در کیفیت و طول عمر انواع استابلایزر باید گفت یکی از ویژگی‌های اساسی و نکات مهم پیش از خرید، توجه به گارانتی محصول است.

 

این ویژگی را در بخش خرید یو پی اس نیز بررسی کردیم. پس باید نسبت به وجود آن کاملا اطمینان حاصل کنید تا محصول خریداری‌شده خیلی زود دچار خرابی یا ایجاد هزینه‌های اضافه برای تعمیر نشود.

 

اگر می‌خواهید یوپی‌اس یا استابلایزر دارای این ویژگی‌های مثبت باشد و به‌خوبی از کامپیوتر خانگی شما محافظت کند می‌توانید محصول مورد نیاز خود را از گروه تولیدی هژیر صنعت با بیش از 30 سال سابقه تولید یوپی اس تهیه کنید.

 

جمع‌بندی

یو پی اس منبع تغذیه‌ای است که به‌صورت اضطراری برق کامپیوتر را تامین می‌کند. برای خرید این محصول باید به نکاتی مانند نوع یوپی‌اس، توان آن، ویژگی‌هایی که دارد و بهره‌مندی از گارانتی توجه کنید.

 

در خرید استابلایزر که دستگاهی برای رفع نوسان‌های جریان است نیز باید به نکاتی مانند توجه به سیستم تاخیر زمانی، محافظت مناسب، تکنولوژی پیشرفته و گارانتی توجه کرد.

 

منبع: gadgetnews.net


معرفی برندهای برتر یو پی اس در ایران

با توجه به تقاضای بالای افراد و سازمان‌ها برای خرید یو پی اس، تولیدکننده‌های داخلی تصمیم به ساخت و عرضه این محصول گرفتند تا بتوانند نیازهای بازار را به‌طور کامل برطرف سازند. به‌گونه‌ای که درحال‌حاضر انواع مختلفی از UPS را می‌بینیم که توسط مجموعه‌های داخلی تولید شده‌اند.

 

به نقل از ترنجی:

مانند دیگر محصولات قطعا  یو پی اس نیز با کیفیت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود و هر شرکت خدمات خاصی برای محصولات خود ارائه می‌دهد. با توجه به این موارد می‌توان چند برند را از سایرین متمایز دانست. در ادامه به معرفی این تولیدکننده‌های برتر می‌پردازیم تا تصمیم‌گیری برای شما آسا‌ن‌تر شود. برای آگاهی از این موارد تا انتهای متن با ما همراه باشید.

 

یو پی اس برند هژیر صنعت

شرکت هژیر صنعت بیش از 30 سال است که فعالیت خود را در زمینه تولید انواع یوپی‌اس آغازه کرده و با بهره‌مندی از کادری کاملا حرفه‌ای و دانش‌آموختگان الکترونیک بهترین دانشگاه‌های کشور توانسته محصولاتی کاملا باکیفیت به بازار عرضه کند.

 

تنوع بالا، کیفیت، طول عمر و ادغام هنر و تکنولوژی با یکدیگر باعث شده یو پی اس هژیر صنعت در بین رقبا محبوبیت بیشتری به‌دست بیاورد. به‌طوری‌که امروز محصولات این شرکت را به‌عنوان برترین برند ایرانی معرفی می‌کنند.

 

یوپی‌اس‌های برند هژیر صنعت تاکنون توسط مجموعه‌های مهمی مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بسیاری از بیمارستان‌ها، دیتاسنترها، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، شبکه حمل ‌و نقل ریلی درون شهری و انواع کارخانجات صنعتی و تولیدی و شرکت های دولتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در تمام موارد موفق شده‌اند رضایت بهره برداران را به‌دست بیاورند.

 

یکی از ویژگی‌های مهمی که این مجموعه برای مشتریان خود فراهم کرده امکان سفارش سازی یوپی‌اس با توجه به نیاز سازمان یا شخص است. یعنی شما می‌توانید محصول مورد نظر خود را به شرکت هژیر صنعت سفارش دهید و این شرکت ویژگی های فنی مورد نظر شما در ساختار یو پی اس لحاظ کرده و پس از تایید تست های مختلف، تحویل شما می دهد. به همین دلیل نیز تولیدات و خدمات ارائه‌شده توسط این برند همواره پیشتاز هستند.

 

شرکت هژیر صنعت به منظور راحتی مشتریان در همه استان های ایران دارای نمایندگی می باشد، از این طریق خریداران می توانند خدمات مشاوره، نصب یا خدمات پس از فروش را در کوتاه ترین زمان ممکن توسط نیروهای کاملا ماهر دریافت نمایند.

UPS برند فاراتل

شرکت فاراتل پس از اقدامات مختلف در زمینه تکنولوژی و همکاری با برندهای دیگر فعالیت رسمی خود را در سال 1352 آغاز کرد. این شرکت همچنین در سال 1355 توانست اولین UPS را به‌بازار داخلی عرضه کند که به‌عنوان نخستین منبع تغذیه برق اضطراری از جایگاه مهمی در بین سازمان‌ها و اداره‌ها برخوردار بود.

 

این برند در طول سال‌ها فعالیت خود تجهیزات متنوعی به بازار عرضه کرد اما در این بین همواره در تلاش بود تا کیفیت یوپی‌اس‌های تولیدی را افزایش دهد و نمونه‌های جدیدتری به بازار عرضه کند.

 

درحال‌حاضر می‌توانید انواع یو ‌پی‌ اس ایرانی که توسط شرکت فاراتل تولید شده‌اند را در بازار مشاهده کنید. این محصولات نیز مانند یو پی اس برند هژیر صنعت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به‌خوبی با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کنند.

 

یو پی اس طراحی و توسعه آرکا شبکه

از دیگر برندهای ایرانی که توانست با در نظر گرفتن نیاز افراد مختلف و سازمان‌ها به تولید و عرضه‌ یوپی‌اس‌هایی باکیفیت بپردازد باید به شرکت طراحی و توسعه آرکا شبکه اشاره کرد.

 

شرکت طراحی و توسعه آرکا شبکه در سال 1399 فعالیت خود را در زمینه مشاوره، طراحی، نگهداری، نظارت بر اجرا، تامین و پیاده ­سازی زیرساخت مراکز داده و همچنین مشاوره، تامین، طراحی و تولید انواع یو پی اس با توان و فرکانس‌های مختلف شروع کرده است.

 

 

 

شرکت طراحی و توسعه آرکا شبکه در حال حاضر یکی از تولید کنندگان برتر در زمینه زیرساخت مراکز داده، یو پی اس (UPS)،  شارژر و مبدل های انرژی در کشور به شمار می‌رود.

 

یو پی اس این برند نیز مانند محصولات برند هژیر صنعت شامل مواردی مانند یوپی‌اس آنلاین، لاین ‌اینتراکتیو، تک‌فاز، باتری داخلی، باتری خارجی و 3 فاز است. به همین دلیل نیز شما می‌توانید محصول مورد نظر خود را به‌راحتی از طریق این مجموعه خریداری کنید.

 

یو پی اس برند آبان

برند آبان متعلق به شرکت کیان صنعت ایرانیان یا به‌عبارتی فای‌نت است که توانست با کمک مدیران و کارمندان متبحر اقدام به تولید لوازم الکترونیکی کاربردی مانند یوپی‌اس‌های قدرتمند کند.

 

این شرکت در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد اما با عرضه یو پی اس آنلاین توانست خود را در بازار داخلی به شهرت برساند و در بین سایر رقبا به‌خوبی مطرح شود. شرکت یو‌پی‌اس برند آبان امروز به یکی از برترین تولیدکننده‌های منبع تغذیه برق اضطراری تبدیل شده است.

 

این شرکت برای راحتی کاربران و افزایش اطمینان آن‌ها نسبت به یوپی‌اس‌های برند آبان اقدام به ارائه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش کرده تا دیگر دغدغه‌ای بابت احتمال بروز خرابی و صرف هزینه‌های بالا جهت تعمیر این دستگاه نداشته باشند.

یو پی اس برند آلجا

آلجا مخفف‌شده نام شرکت آزمایش لوازم جانبی الکترونیک و صنعت روز است که در سال 1382 شروع به فعالیت در حوزه تولید تجهیزات الکترونیکی کرد. این شرکت پس از مدتی فعالیت تمرکز خود را بر تولید تخصصی انواع یوپی‌اس و استابلایزر گذاشت.

 

به همین دلیل نیز شاهد تنوع بالا در یوپی‌اس‌های تولیدشده توسط شرکت آلجا هستیم. البته این برند همواره برای افزایش کیفیت محصولات خود در تلاش بوده و با توجه به محبوبیتی که یوپی‌اس‌های آن در بازار دارند می‌توان گفت به هدف خود دست یافته است.

 

ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش توسط شرکت آلجا اطمینان افراد را برای خرید محصولات این شرکت افزایش می‌دهد. به همین دلیل نیز توانست خیلی زود به رقابت با برندهای مطرح بپردازد.

 

اما نام برند چه تاثیری بر قیمت این محصولات دارد؟

 

قیمت یو پی اس

یوپی‌اس‌ها انواع مختلفی دارند که در هر کدام تکنولوژی خاصی مورد استفاده قرار گرفته است. قطعا این محصولات زمانی که برای مصارف خانگی تولید شوند پیچیدگی خاصی نخواهند داشت اما یوپی‌اس مناسب صنعت باید کاملا پیشرفته باشد. این گونه عوامل روی قیمت محصول تاثیر زیادی می‌گذارند.

 

قیمت یو پی اس همچنین به برند آن بستگی دارد. هرچند شرکت‌های مطرح تلاش می‌کنند این محصولات را با قیمتی مناسب عرضه کنند اما باز هم نسبت به یوپی‌اس‌های ضعیف هزینه بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. شرکت هژیر صنعت در تهیه این محصول با منا‌سب‌ترین هزینه به شما کمک می‌کند.

 

جمع‌بندی

یو پی اس یک منبع تغذیه برق اضطراری است که در زمان قطع جریان برق، بدون هیچگونه وقفه‌ای،برق مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. از بهترین برندهای تولید کننده این محصول در داخل می‌توان به شرکت هژیر صنعت، فاراتل، طراحی و توسعه آرکا شبکه، آبان و آلجا اشاره کرد.

 

منبع: toranji.ir


تفاوت استابلایزر با محافظ برق

به‌دلیل نوسانات برق شهری و بالا بودن هزینه خرید وسایل الکتریکی، حفاظت از آن‌ها امری واجب است و باید با خرید محافظ برق و استابلایزر، از تمام خطرهای احتمالی جلوگیری کرد.

استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه stabilizer یا تثبیت‌کننده ولتاژ، که رگولاتور ولتاژ اتوماتیک نیز نامیده می‌شود یک دستگاه الکتریکی است. وظیفه آن تامین ولتاژ ثابت برای یک مصرف‌کننده در پایانه‌های خروجی بدون درنظر گرفتن تغییرات ورودی یا ولتاژ منبع ورودی است.

تثبیت‌کننده نقش محافظ ولتاژ برق خانگی یک دستگاه در برابر ولتاژ بالا، ولتاژ پایین و ولتاژهای دیگر را بر عهده دارد. در صورت ایجاد اتصال در مدارهای داخلی و خروجی این دستگاه، میکروکنترل تعبیه شده درون دستگاه به‌طور خودکار با قطع‌کردن خروجی، مانع هرگونه ایراد در روند عملکرد دستگاه‌های مصرفی می‌شود.

با قرار دادن یک دستگاه استابلایزر در ورودی برق منزل، تمامی لوازم منزل و سیم‌کشی‌های داخلی در مقابل اختلالات برق شهر محافظت می‌شوند. استفاده از این دستگاه، مخصوصا در مناطقی که برق ضعیف‌تر است، هزینه‌های قبض برق را تا 25% کاهش می‌دهد.

کاربرد

از تثبیت‌کننده ولتاژ برای محافظت از تجهیزات الکتریکی با ارزش و گران‌قیمت استفاده می‌شود؛ از جمله تهویه مطبوع، دستگاه چاپ، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین‌آلات صنعتی و دستگاه‌های پزشکی تا آنها را در برابر نوسانات مضر ناشی از ولتاژ کم محافظت کند.

انواع استابلایزر

این دستگاه انواع مختلفی دارد از جمله:

تک فاز

نوع تک فاز نوسان برق و اختلالات شبکه برق را اصلاح می‌کند و از خرابی لوازم خانگی جلوگیری به‌عمل می‌آورد. باید تثبیت‌کننده تک فاز در مسیر ورودی جریان برق ساختمان قرار داده شود تا از کلیه تجهیزات برقی خانگی در برابر نوسانات و پرش‌های ناگهانی برق محافظت کند.

استابلایزر تک فاز معمولا مصرف خانگی و اداری دارد و راندمان بالایی نیز به خود اختصاص می‌دهد. ضمن آنکه برای تثبیت ولتاژ برق، کاهش هزینه‌های تعمیری، کاهش مصرف برق و استهلاک تجهیزات برقی به‌کار می‌رود و از تجهیزات برقی در برابر نوسانات اتصال کوتاه محافظت می‌کند.

سه فاز

کاربرد استابلایزر سه فاز یا صنعتی در مراکز صنعتی و کارخانجات و تجهیزاتی است که از برق سه فاز استفاده می‌کنند، مانند تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های بیمارستان مثل سی تی اسکن و ‌ام آر آی، دستگاه چاپ و برش، دستگاه لیزر و دستگاه CNC. دستگاه سه فاز در دو نوع سروو موتوری و استاتیکی قابل استفاده است.

استابلایزر رله‌ای و سروو

طراحی ساختار داخلی و تکنولوژی تثبیت‌کننده رله‌ای و سروو، مهم‌ترین منشا تفاوت آن‌ها است. در دستگاه نوع رله‌ای، همان‌طور که از نامش پیدا است، از سیستم رله‌ای برای تنظیم ولتاژ و در دستگاه سروو، از موتور سروو برای برای تنظیم ولتاژ استفاده می‌شود.

 

محافظ برق چیست؟

محافظ برق دارای یک برد الکترونیکی است که با افت یا افزایش ناگهانی جریان برق، خروجی را قطع می‌کند تا از لوازم برقی متصل به آن، در برابر نوسانات برق محافظت کند. مهم‌ترین عواملی که بر روی ولتاژ تاثیر منفی می‌گذارند عبارتند از اشکال در برق رسانی اداره ‌برق، اشکال در خطوط انتقال برق، حوادث طبیعی و مصرف زیاد برق. در‌واقع، محافظ ولتاژ به تنظیم فشار استاندارد جریان برق کمک می‌کند و جریان برق با سرعت استاندارد به دستگاه‌های پرمصرف خانگی وارد می‌شود.

انواع محافظ برق

محافظ برق را باید متناسب با نیاز خود بخرید. ‌محافظ‌ها، عملکرد و مدار یکسانی دارند، اما توان خروجی آنها متفاوت است. مهم‌ترین محافظ‌های برق عبارتند از:

 

محافظ برق یخچال: از آنجایی که یخچال مدام در برق است، باید محافظ ولتاژ آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد. معمولا محافظ‌های یخچال فاقد کلید خاموش و روشن هستند.

محافظ برق تلویزیون: محافظ برق تلویزیون با محافظ یخچال تفاوت دارد، زیرا محافظ برق تلویزیون دارای کلید خاموش و روشن است تا در مواقعی که نیاز به تلویزیون ندارید آن را خاموش کنید و در مصرف برق صرفه‌جویی لازم را داشته باشید.

محافظ برق کولر گازی: از آنجایی که برق در فصل تابستان دارای نوسان است، این محافظ باید با دقت انتخاب شود تا محافظ برق تحمل پذیرش میزان ولتاژ ورودی از سوی دستگاه را داشته باشد.

تفاوت استابلایزر و محافظ برق

از هر دو دستگاه برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی در مقابل فشار جریان برق استفاده می‌شود. در صورت کاهش و یا افزایش ولتاژ برق، محافظ نمی‌تواند فشار جریان برق را کنترل کند. در نتیجه اگر ولتاژ برق حتی یک درجه پایین و بالا شود، باعث قطعی کل برق می‌شود. اما، در صورت استفاده از استابلایزر، برق قطع نمی‌شود، بلکه برق 220 ولت ثابت می‌ماند و از قطعی برق جلوگیری به‌عمل می‌آید.

 

stabilizerها مقاومت بیشتری نسبت به محافظ برق دارند و برای وسایل برقی بسیار بزرگ مناسب‌تر هستند. اما محافظ برق که نقش حفاظتی را بر عهده دارد، مناسب تجهیزات کوچک‌تر است و استفاده از آن زمانی توصیه می‌شود که دسترسی به دستگاه تثبیت‌کننده ممکن نباشد. البته محافظ برق نیز قدرت بالایی برای محافظت از لوازم الکتریکی در برابر شوک‌های الکتریکی دارد.

 

تفاوت استابلایزر و یو پی اس

یو پی اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه برق موردنیاز دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، ادوات پزشکی و تجهیزات امنیتی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، دستگاه‌های جراحی و دندان پزشکی و ATM را مستقل از برق ورودی برای مدت محدودی تامین می‌کند.

 

استفاده از یو پی اس یا stabilizer به نیاز مصرف‌کننده بستگی دارد. در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مکان‌هایی که به برق نیاز مبرم است و قطع برق خسارت‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند، باید از یو پی اس استفاده کرد.

 

از طرف دیگر، با توجه‌به کم بودن میزان قطعی برق به‌ویژه در شهرهای بزرگ، استفاده از استابلایزر برای مصارف خانگی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

جمع‌بندی

یو پی اس علاوه بر رفع نوسانات ولتاژی، در زمان قطع برق وارد مدار شده و برق تجهیزات متصل به یو پی اس را تامین می‌کند. برخلاف یو پی اس، استابلایزر صرفا نوسانات ولتاژی را تشخیص می‌دهد و آنها را رفع می‌کند.

 

منبع: کلیک